maandag 14 september 2009

Random

Ik post eens een berichtje over het dagelijkse leven hier:
Na twee weken school begin je de lessen en leerkrachten een beetje te kennen en gewoon te raken. Mijn vakken zijn Math Higher Level, Physics HL, Social Anthropology HL, English A2 HL, Theatre Standard Level en Dutch SL.
Math verschilt niet zoveel van de wiskunde hier. De leerkracht lijkt zelfs op mijn vroegere wiskundeleerkracht in het Sijo. Nu zijn we nog niet bezig met het echte IB programma, maar met een inleiding, om zeker te zijn dat iedereen de basis gezien heeft.
Physics is ... nuja, verschrikkelijk. Niet per se de leerstof, dat valt best mee, maar de leerkracht probeert grappig te zijn, maar het lukt hem net niet.
Social A is heel interessant, maar de lessen zijn nogal saai. Meestal hebben we discussies over teksten die we gelezen hebben.
English is echt leuk. De leerkracht, Anne, heeft een super goede manier van lesgeven. Nu zijn we bezig met literatuur en werken meestal in groepjes van 4 om de hoofstukken te analyseren en vragen en antwoorden uit te wisselen.
Theatre is ontspannend. We spelen vooral spelletjes en Tim Crofton, de leerkracht en tevens mijn advisor, is ongelooflijk grappig.
Voor Dutch heb ik nog niets moeten doen. Dat is een vak dat ik zelf moet leren, omdat er geen leerkracht voor is, maar ik heb nog geen info ontvangen over mijn boekenlijst, dus kan ik nog niets doen.
Een gewone schooldag betekent voor mij meestal opstaan om 8u om om 8u15 in de les te zijn. Ontbijt moet eraan geloven, maar gelukkig is er break om 10u. Dan is de cafetaria open en kan je corn flakes en grapefruit eten. School duurt ten laatste tot 2u30. Je hebt 4 korte lesperioden van 50min en 1 lange van 2u en half (inclusief lunch). Maar ik heb elke dag minstens 1 free code dus heb nooit meer dan 4 lessen op 1 dag.
Na school zijn er CAS's. CAS betekent Creative Activity Service. Dat zijn allerlei activiteiten die je in het begin van het schooljaar hebt kunnen kiezen en die vereist zijn voor het IB diploma. Ik doe Stained Glass, Amnesty International, Badminton, Teen Dating Violence Peer Education, European Cultural Day, Intro to CAS en Horses as Teachers club.
Stained Glass is glas in lood maken, daar begin ik volgende week mee. Amnesty International houdt vooral in dat we brieven schrijven en geld inzamelen. Het is niet heel leuk, maar wel belangrijk. In Teen Dating Violence Peer Education maken we een show over geweld bij tienerkoppels en brengen we die naar plaatstlijke scholen. Dit is het eerste jaar dat deze CAS bestaat, maar er is iets gelijkaardig met HIV en zij voeren hun voorstelling op tot over de staatsgrenzen. European Cultural Day is een show in oktober waarbij we Europa voorstellen aan de rest van de school. Intro to CAS is verplicht en is eigenlijk gewoon een kennismaking met alle CAS's die er zijn. Horses as Teacher is een club, dus het is niet verplicht om elke keer te gaan, wat wel zo is bij een CAS. We verzorgen paarden en soms heb je de kans om te rijden.
CAS's zijn zowel voor als na dinner(6u). Meestal heb je minstens 1 CAS per dag.
Om 9u30 is er check. Je moet in je kamer zijn en dan komt je RT (dorm 'mama') langs om te kijken of je wel op campus bent. Na check maak je huiswerk of ga je op bezoek bij andere mensen. Meestal kijk je een film, kook je iets, babbel je... Om 12u is het curfew, op weekdagen moet je dan in je eigen dorm zijn. Maar vrijdag en zaterdag is er geen curfew. Vaak zijn er filmavonden, feestjes, ga je biljarten, zwemmen...
Het is dus te begrijpen dat 1 dag hier minstens 3 dagen lijkt. Het is heel druk, soms een beetje TE druk, maar over het algemeen is het echt leuk.

Gisteren hebben we zelf dinner gemaakt, omdat het cafetaria eten toch niet dat is. We zijn 's middags naar Las Vegas geweest en hebben grootse inkopen gedaan. 's Avonds hebben we pizza's en carrotcake gemaakt. We moeten altijd iets zoeken dat je in de oven kan maken, want we hebben geen fornuis. Maar we wouden onze groentjes per se even aanbakken, dus zijn we bij Jeremiah, een oud-student die op campus woont, gaan aankloppen en we mochten daar koken.
Ik ben niet echt een grote fan van pizza en ze waren niet goed gelukt, maar het was supergezellig. We waren met 12 in de keuken van de meisjesdorm in het kasteel en iedereen maakte zijn eigen pizza. Achteraf zag het er niet uit, maar we hebben ons geamuseerd! :)
Het regent hier heel vaak de laatste tijd en gisteren was er een enorme stortbui. Ik was op weg naar Denali, de jongensdorm op Lowest Campus, en er was een regengevecht... resultaat was dat mijn pasgewassen jeans kletsnat was. Gelukkig heb ik een oude jeans van iemand van Denali gekregen, want ik was aan het bevriezen. Dan hebben we een paar afleveringen van de Australische serie Summer Height Highs gezien op het groot scherm in het auditorium. Daarna ben ik terug naar het kasteel gegaan en hebben we 'In Bruges' gezien en heb ik iedereen geirriteert met mijn comtentaar over het feit dat Brugge geen 'shithole' is :p
Dat was een typische UWC avond, dus jullie hebben nu een idee van wat ik hier uitsteek ;)

1 opmerking:

  1. Omaaigod Inge,
    sounds allemaal zo vermoeiend maar oh zo leuk ! Elke keer dat je een nieuw berichtje post denk ik van aaaargh ik wil ook gaan ! ö Maar ik ga dit jaar weer erg mijn best doen en crossed fingers dat het lukt & anders dikke vette pech .. :D
    Nja meisje , geniet er nog van , ook van je pizzaparty volgenden week (; , en hoop snel weer iets van je te horen !
    Love x Stéphaniaaaa

    BeantwoordenVerwijderen